BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
Bab ini menerangkan tentang pengurusan alam pembelajaran yang akan dihadapi oleh bakal guru pada masa hadapan. Guru perlu tahu merancang pengajaran beliau supaya input yang disampaikan dapat diterima oleh pelajar. Dalam bab ini disentuh tentang buku rekod mengajar, komponen P&P dan sebagainya. Proses P&P bermula dengan set induksi yang dijalankan oleh guru bagi menarik minat pelajar. Apabila pelajar sudah berminat barulah sesi pemberian ilmu dapat dijalankan. Akhir proses ini penilaian harus dilakukan iaitu guru harus melihat prestasi pelajar sama ada pelajar faham atau tidak ilmu yang disampaikan.
Bab ini juga menerangkan tentang  penyeliaan pengajaran amali seperti makmal, bengkel dan sebagainya. Penyeliaan amali dimulakan dengan pengenalan dan diakhiri dengan penutup iaitu kesimpulan oleh pelajar dan guru.
   Seterusnya, bab ini juga menyentuh tentang kajian di sekolah. Menurut Bartlett (2001) kajian bermaksud pengumpulan data yang sistematik, pembentangan, dan juga analisis data. Kajian digunakan untuk mengumpul maklumat yang kita gunakan seharian dalam erti kata sistematik untuk memajukan teori atau menyelesaikan masalah. Kajian dilakukan bagi melahirkan lebih ramai tenaga kerja yang lebih mahir dan bagi menambahkan rujukan.
      Akhir bab ini, diterangkan tentang apa itu Program Perantis Guru (PPG), tujuan PPG diperkenalkan, tugas sekolah dan sebagainya.


































Comments

Popular posts from this blog

BAB 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

BAB 12 : PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

BAB 8 : PENGURUSAN DISIPLIN