BAB 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
BAB 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
Bab ini menerangkan tentang hubungan sekolah dan
persekitarannya. Terdapat dua jenis interaksi yang berlaku iaitu dalam dan
luar. Interaksi dalam melibatkan tiga pihak iaitu guru,pelajar dan pihak pengurusan.
Ketiga-tiga ini mempunyai peranan masing-masing dalam menjayakan misi dan visi
sekolah. Guru merupakan agen perubahan
pelajar dan paling penting sekali di sekolah. Pihak pengurusan pula bertujuan
menjalankan urusan pentadbiran dengan lancar agar proses pembelajaran dan
pengajaran berjalan dengan lancar.
Interaksi luar
pula melibatkan tiga pihak iaitu sekolah(guru), ibu bapa dan masyarakat.
Ketiga-tiga interaksi ini sangat penting dalam menjadikan tempat belajar
menjadi lebih baik. Ibu bapa perlu mempunyai hubungan yang baik dengan ibu bapa
bagi membantu anak-anak menghadapi persekolahan mereka. Ibu bapa harus menjadi
role model kepada anak-anak mereka. Masyarakat pula pihak yang bertanggungjawab
menyediakan suasana yang aman dan damai kepada persekitaran sekolah. Sekiranya
berlaku unsur-unsur ngeatif dalam sesebuah masyarakat, hal ini perlulah
dibendung agar tidak dicontohi oleh pelajar sekolah. Persatuan ibu bapa dan
guru merupakan persatuan yang penting bagi membincangakan masalah yang dihadapi
oleh pelajar di samping tempat interaksi antara ibu bapa dan guru.
Comments
Post a Comment