BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH
BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH
´ Sesuai dengan nama tajuknya bab ini
menerangkan tentang macam mana guru menguruskan bilik darjah. Bilik darjah dari
segi istilah ialah tempat yang kompleks dan sibuk, serta mempunyai ciri-ciri
yang khusus, yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah tersebut (Doyle,
1986). Pengurusan bilik darjah pula ialah cara yang digunakan untuk mengurus
aktiviti pengajaran, susunan fizikal, dan keadaan psikososial di dalam bilik
darjah, bagi memastikan penggunaan masa yang efisien dan juga mewujudkan
suasana pembelajaran yang mesra, sekali gus mengurangkan masalah tingkah laku
(Alberto & Troutman, 1986). Tujuan pengurusan bilik darjah adalah untuk memudah
cara atau mengendalikan pembelajaran murid di dalam kelas. Sudah menjadi guru untuk menngurus bilik
darjah di samping menguruskan pelajar. Pengurusan bilik darjah melibatkan tiga
aspek iaitu aktiviti pembelajaran, fizikal dan psikososial. Pengurusan fizikal
melibatkan kesemua alat fizikal yang berada di dalam kelas seperti dinding
kelas, susunan meja dan sebagainya. Pengurusan ini perlulah kemas dan mantap
bagi menimbulkan suasana yang harmoni dan kondusif. Pengurusan psikosoial pula
melibatkan emosi pelajar dengan persekitarannya seperti dengan guru,
kawan-kawan dan sebagainya. Guru perlulah bijak dalam mengenal pasti emosi yang
dihadapi oleh pelajar supaya langkah penyelesaiannya dapat dikenal pasti. Akhir
sekali ialah pengurusan pembelajaran atau aktiviti pembelajaran. Pembelajaran
terdapat tiga jenis iaitu berpusatkan guru, bahan dan pelajar. Pengajaran
terdapat dua iaitu individu dan kumpulan. Kumpulan terdapat beberapa jenis
iaitu mengikut minat, kebolehan dan sebagainya. Penerangan tentang bahan
pengajaran juga diterangkan dalam bab ini. Pada akhir bab ini Pentaksiran bilik
darjah iaitu Pentaksiran berterusan dalam sesi P&P bagi mendapatkan maklumat tentang perkembangan,
kemajuan, kebolehan, dan pencapaian murid.
Comments
Post a Comment