BAB 3 : KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR

BAB 3: KAJIAN DAN PENGURUSAN PEMBELAJARAN
      Bab ini menerangkan tentang pengurusan dan pembelajaran yang berlaku di sekolah. Pengurusan menurut Stoner ialah proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan. Pengurusan penting bagi melicinkan pentadbiran di sekolah. Dalam konteks sekolah, pengurusan melibatkan bilik darjah dan sekolah. Pengurusan bilik darjah melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid (Burden 2003). Pengurusan bilik darjah melibatkan tiga aspek iaitu pembelajaran, tingkah laku dan disiplin serta fizikal. Dalam bab ini diterangkan juga strategi pengurusan pembelajaran. Strategi pengurusan pembelajaran juga terdapat tiga jenis iaitu berpusatkan belajar, berpusatkan bahan dan berpusatkan guru. Prinsip pengajaran dimulakan dengan set induksi iaitu aktiviti menarik minat pelajar di samping menerapkan ilmu kepada pelar. Akhir pelajaran, guru akan menilai dan merumus tahap atau prestasi pelajar. Dalam bab ini juga terdapat pengurusan pelbagai upaya dan budaya. Pengurusan pelbagai upaya melibatkan pengurusan pelajar bekeperluan khas manakala pengurusan budaya pula melibatkan pengurusan sukatan mengikut kesesuain latar belakang pelajar. Bab ini juga menyentuh tentang sistem pentaksiran berdasarkan sekolah ( PBS ). Di samping itu, pengurusan sekolah pula melibatkan aktiviti-aktiviti mengurus sekolah beserta isi-isinya sekali. Pengurusan sekolah yang betul akan menyebabkan meningkatkan prestasi sekolah. Pengurusan sekolah sukar berbanding organisasi lain kerana hasil yang ingin dikeluarkan merupakan manusia yang sangat kompleks keadaannya. Pengurusan sekolah melibatkan pentadbiran sekolah yang diketuai oleh pengetua dan dibantu oleh Penolong Kanan Pentadbiran dan Hal Ehwal Murid ( PKHEM ). Pengurusan sekolah juag melibatkan pengurusan pusat sumber sekolah, bilik pembelajaran, pengurusan disiplin sekolah, kaunseling dan sebagainya.
Pembelajaran ialah proses di mana pengalaman menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah laku yang kekal  (Woolfolk 1995). Prinsip pembelajaran merujuk kepada asas-asas yang menjelaskan bagaimana suatu proses pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan di bilik darjah
(Shahabuddin et al., 2006). Terdapatnya prinsip-prinsip pembelajaran seperti kesediaan belajar, pengalaman, latihan dan sebagainya. Faktor mempengaruhi kesediaan belajar seperti kematangan fizikal, dorongan dan sebagainya.
















































Comments

Popular posts from this blog

BAB 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

BAB 8 : PENGURUSAN DISIPLIN

BAB 10 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA