BAB 10 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
BAB 10 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Bab ini menerangkan tentang pengurusan pelbagai budaya di
sekolah. Guru harus sensitif terhadap persekitaran bilik darjahnya supaya dia
tidak meminggir mana-mana pelajar yang berlainan budaya dari guru tersebut. Budaya
merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh
sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya (Amir 2002).
Terdapat tiga
jenis teori yang berkaitan budaya iaitu teori Melting Pot 1: Anglo Conformity, Melting
pot 2: Ethnic synthesis dan Cultural pluralism: Mosaic Analogy. Melting Pot 1
bermaksud kaum minoriti harus mengikut kaum minority dari segi budaya, agama
dan sebagainya. Melting Pot 2 bermaksud semua kaum tidak kira majority atau
minoriti menyumbangkan sedikit budaya masing-masing bagi membentuk identity
budaya baru. Akhir sekali, Cultural Pluralism bermakusd setiap bangsa
mengekalkan amalan masing-masing tanpa perlu mengikut bangsa lain.
Seterusnya,
diterangkan juga tiga aspek budaya iaitu dari aspek konsep, gerakan dan proses.
Terdapat juga dimensi pendidikan pelbagai budaya seperti content intergration,
the knowledge construction process, an equity pedagogy dan sebagainya.
Selain itu,
dalam bab ini juga terdapat cara pelaksanaan pendidikan budaya secara berkesan
oleh guru. Dasar pendidikan pelbagai budaya di Malaysia pula menerangkan
tentang ordinan yang dikeluarkan oleh Malaysia berkaitan kepelbagaian budaya.
Akhir
sekali, bab ini menerangkan tentang pengurusan pelbagai budaya dalam bilik oleh
guru dan perkara yang perlu diberikan perhatian oleh guru.
Comments
Post a Comment